El text «El vol de Farasha», de Mafalda Bellido, s'ha alçat amb el Premi de Teatre Infantil Escalante 2024, amb el qual el teatre de la Diputació de València acosta la història d'una jove de l'Afganistan que, a través de poemes en forma de ‘Landays’, es rebel·la contra el seu destí i les lleis talibans que coarten la seua llibertat. Així ho ha decidit el jurat d'esta convocatòria pública, presidit per Roberto García -guanyador de l'anterior edició pel text «Xut»- i format per Marcos Gisbert, Immaculada Cerdà, Teresa de Juan i Paula Soriano, professionals del camp de l'escena, l'editorial o del lingüístic.
La diputada de Joventut i Teatres de la institució provincial, Rocío Gil, ha destacat que "el Escalante va més enllà de l'exhibició i impulsa el sector amb formació, producció d'obres i amb este premi que promou l'escriptura teatral dirigida a públic infantil i juvenil". En la mateixa línia, la directora i coordinadora artística del centre d'arts escèniques, Marylène Albentosa, ha posat en valor que este premi a més d'impulsar la creació amb una dotació de 5.000 euros, podrà passar al paper de la mà d'Editorial Bromera, "que en els últims anys ha fet possible la difusió dels nostres premis també en les llibreries".
Poesia com a vehicle d'expressió
«El vol de Farasha» conta la història d'una jove afganesa que es rebel·la contra les lleis talibans que, des de fa anys, oprimixen i violenten a les xiquetes i a les dones afganeses, perpetuant el patriarcat i fent desaparèixer de la vida pública i social al gènere femení. Farasha és un ‘Bacha posh’, que significa literalment "disfressada de xiquet", una pràctica cultural en la qual, en absència d'una figura masculina en la família, es disfressa de xic a una xica perquè faça les tasques que tenen prohibides les dones, com treballar, comprar, estudiar o simplement anar amb la cara descoberta. La protagonista es desembolica com a xic en la seua vida quotidiana, però com a xica, s'expressa a través dels ‘Landays’, poemes curts de caràcter clandestí utilitzats per les dones paixtu que els permeten, a les dones, llançar els seus anhels en forma de poema i cant.
"Ha sigut una sorpresa i una alegria molt molt gran, pel que significa com a referent l'Escalante per a la difusió del teatre en la infància i la joventut. Em fa molta il·lusió també entrar en el catàleg de Bromera. Però, sobretot, per fer-ho amb esta obra que reivindica els drets de les dones i el paper de l'escriptura com a motor d'expressió, alliberador i de canvi en un moment on alguns qüestionen els nostres drets en matèria d'igualtat que amb tant d'esforç i molt a poc a poc hem anat conquerint", conta Mafalda Bellido.
Sobre Mafalda Bellido
Bellido és dramaturga, actriu i directora, llicenciada en Art Dramàtic per la ESAD de València. Com a autora i actriu treballa per a la seua companyia, La Zafirina, amb la qual en l'últim any ha estrenat dos espectacles, «Niña de nadie» i «Cuando el tiempo no tenga ya memoria». Amb «Los que comen tierra», es va alçar en 2023 amb el premi al Millor Text dels Premis de les Arts Escèniques Valencianes de l'Institut Valencià de Cultura (IVC) i ha sigut finalista en els Premis MAX a Millor Autoria Revelació per «Chucho». També ha treballat com a directora i dramaturga per a institucions públiques, com l'IVC, amb què va estrenar ‘Les saurines’.
Ha participat, entre altres, en el Laboratori d'escriptura de la Fundació SGAE o l'Insula Dramataria Josep Lluís Sirera. Entre les seues obres editades -algunes traduïdes a l'anglés, polonés o basc- es troben «Los que comen tierra», «Chucho», «Los que viven aquí», «Como si el fuego no fuese contigo», «Cuando el tiempo no tenga ya memoria», publicada recentment en Primer Acto, així com unes altres d'autoria col·lectiva com a «Plumas, jaulas y collares, Máscaras teatrales para después de una guerra» d'Ediciones Antígona o «Vidas Enterradas», publicada per Ediciones Invasoras.